• “Az összevisszaságban találd meg az egyszerűséget, a hangzavarban a harmóniát. A nehézségek közt mindig ott van a lehetőség.”

    Albert Einstein

Mindfulness gyerekeknek / kamaszoknak

Szeretné, ha az Ön és gyermeke mindennapjai kiegyensúlyozottabbak lennének? Ha gyermeke könnyebben kezelné a mindennapi kihívásokat?

Az általam tartott egyéni vagy csoportos foglalkozásokon gyermeke megtapasztalhatja a tudatos jelenlét (mindfulness) jótékony hatásait, elsajátíthat számos hasznos gyakorlatot.

Jelentkezzen még ma!

Lelki Immunerősítő Tréning 15-18éves




Az alábbiakban a Gyereklélek Magazinban a témában megjelent cikket olvashatja.

„Nem én vagyok a felhőszakadás, de észreveszem, hogy esik az eső” – Így segít a mindfulness a gyerekeknek!

Milyen épp az időjárás odakint? És milyen idebent? Esik, fúj a szél, hét ágra süt a nap, jégeső kopog, vihar tombol? A jelentudatosság gyakorlásával a gyerekek ráébrednek, hogy nem kell megváltoztatniuk „belső időjárásukat”, hiszen az – a külsőhöz hasonlóan – folyamatosan változik. Ennek tudatában pedig sokkal jobban elfogadják majd az érzéseiket, hangulataikat, megtanulják, hogyan kell koncentrálni, figyelemmel lenni a környezetre anélkül, hogy állandóan reagálnának rá.

Mindfulness gyerekeknek?

A mindfulness, a tudatos jelenlét alatt csak megfigyeljük, hogyan keletkeznek, bontakoznak ki, majd tűnnek el gondolataink és érzeteink, ugyanúgy, ahogyan gyerekként néztük a felhőket az égen. De ha a gyerekekben ösztönösen megvan ez a képesség, akkor miért van szükségük éberségi gyakorlatok végzésére? A gyerekek egyre fiatalabb korban szembesülnek a stressz káros hatásaival, melyek növelhetik az egészségügyi problémák felnőttkori kialakulását is. A Floridai Egyetem egyik tanulmánya megállapította, hogy a stresszes események szinte azonnal befolyásolják a gyerekek egészségét és jólétét, hozzájárulhatnak tanulási zavarok kialakulásához is. A mindfulness gyakorlatok pozitív hatásait tehát nemcsak a felnőttek élvezhetik. „A mindfulness hasznos a mindennapi helyzetek kezelésében, mert a rohanásban a gyerekeknek is szükségük van arra, hogy megálljanak, megpihenjenek, feltöltődjenek – mondja Vid Natasa tanácsadó szakpszichológus. – A jelentudatosság olyan készségeket fejleszt, amelyek lehetővé teszik a gyerekek és a kamaszok számára, hogy több együttérzéssel és bölcsességgel fogadják mindazt, ami velük és körülöttük történik. A mindfulness nemcsak technikákat jelent, hanem éber jelenlétet a mindennapokban, a bennünk és körülöttünk zajló dolgok kíváncsi, elfogadó szemléletét, amelyhez szorosan kapcsolódik az együttérzés és a hála. A gyerekekkel végezhető mindfulness gyakorlatok alapvetően nem különböznek a felnőttekétől, de nekik csak játékos formában lehet átadni, és a gyakorlatok időtartama is jóval rövidebb, illeszkedve a gyerekek befogadóképességéhez.

A mindfulness NEM

  • … az elme „kiürítése”
  • … a gondolatok és érzések elfojtása és elkerülése
  • … relaxáció
  • … pozitív gondolkodás
  • … stressz-csökkentő gyakorlat (bár lehet ilyen hatása)
  • … vallásos, ezoterikus gyakorlat

(Forrás: Mindful Schools)

Milyen esetekben segíthet nekik

Már a legkisebb kortól kezdve a mindfulness segíthet a szorongás csökkentésében és az elégedettség növelésében. Ezen kívül a szakember szerint a tudatos jelenlét számos készséget fejleszt – az elcsendesedés, a figyelem, a fókuszálás, az átkeretezés, a másokhoz való kapcsolódás, az empátia készségét. „Segít kezelni az intenzív érzelmeket, segít lehiggadni, amikor túl izgatott vagy dühös a gyerek. Segíthet megnyugodni, összeszedettebbnek lenni, ha a gyerek izgul, amikor teljesíteni kell egy helyzetben, például iskolai dolgozat/felelés, szereplés, sportverseny, stb. esetén. Segíthet, hogy harmonikusabbak legyenek a kortárskapcsolatai vagy a családtagokkal való kapcsolata. A konfliktuskezelés egyik alapvető pillére, hogy tudatában vagyunk saját érzéseinek, és képesek vagyunk a másik fél érzéseit is elfogadni. Kutatások és a tapasztalatok is azt mutatják, hogy a mindfulness hatékonyan segít például ADHD-val (hiperaktivitás és figyelemzavar), valamint autizmussal diagnosztizált gyermekeknek is. Ezekben az esetekben, illetve pszichés problémák esetén szakember vezetésével érdemes belekezdeni a gyakorlásba” – hangsúlyozza a tanácsadó szakpszichológus.

Tudatos ovik, mindful iskolák

Egy kutatás kimutatta, hogy egy 12 hetes mindfulness képzés már az óvodáskorú gyerekek esetében is növeli a mentális rugalmasságot, az empátiát és az elméleti tudást, ami az év végi értékelésükben magasabb pontszámokat eredményezett. Tanulmányok azt is mutatják, hogy az iskoláskorú fiatalok jól-léte, kognitív eredményei, szociális-érzelmi készségei is javulnak a mindfulness technikák elsajátításától. Egy 2013-as tanulmányban 400 tanulót követtek figyelemmel egy 5 héten át tartó mindfulness programban. Megállapították, hogy a diákok magatartása jelentősen javult négy mérési területen: figyelem, önkontroll, osztálytermi részvétel, mások tisztelete. Ez a hatás a képzés befejezése után 2 hétig fennmaradt. Egy másik, 2. és 3. osztályos tanulókat vizsgáló kutatás azt mutatta, hogy az alacsony szintű végrehajtó funkcióval rendelkező diákok egy 8 hetes mindfulness program után jelentős javulást mutattak a viselkedés szabályozásában, a metakognícióban (saját tudásunkról rendelkezésre álló tudásunk) és a fókuszukban. Nem véletlen, hogy külföldön egyre nagyobb az igény arra, hogy a közoktatás részévé, tantárggyá tegyék az úgynevezett „mindfulness órákat”. A 2007-ben alakult Mindfulness School program célja, hogy a tudatos jelenlétet az osztálytermekbe integrálja. A program jelenleg 100 országot ölel fel, és több mint 3 millió gyerekhez jut el világszerte.

A „Mindfulness Matters” módszer

A „Mindfulness Matters” módszert a holland Eline Snel terapeuta dolgozta ki az éber figyelem fejlesztésére 5-19 éves gyermekeknek és fiataloknak. A 8 hetes éber figyelem program a Jon Kabat-Zinn–féle, felnőtteknek kifejlesztett nyolc hetes MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) mindfulness-programon alapul. A módszer bevezető vizsgálataiban összesen 300 gyerek és 20 tanár vett részt heti egy alkalommal egy 30 perces foglalkozáson, 8 héten keresztül, illetve egy évig minden nap 10 percet gyakoroltak. Mind a tanárok, mind a gyerekek beszámolói szerint is jobb lett az osztálytermi légkör, javult a koncentrációs készség, nyitottabbak és kedvesebbek lettek egymás felé a tanulók. Speciális nevelési igényű gyermekek bevonásával is készítettek kutatásokat a Mindfulness Matters hatásairól: az eredmények nagyfokú szorongás és depressziós tünet csökkenést mutattak.

Így bátorítsuk otthon a jelentudatosságot:

  • Csak játékosan: „Játéknak fogjuk fel, és ne egy kötelező feladatnak” – mondja a szakember. Kisgyermekek számára nehéz lehet a légzés figyelése, ezért Daniel Goleman, az érzelmi intelligencia fogalmának megalkotója egy „lélegző haver” bevezetését tanácsolja. A gyakorlat célja, hogy a gyerekek kedvenc plüssüket a hasukra tegyék, és figyelmüket az állat emelkedésére és süllyedésére összpontosítsák.
  • Személyes időjárás-jelentés: Eline Snel azt javasolja, próbálják a gyerekek leírni, milyen idő van épp odabent. Napos, felhős, viharos, szeles? Ez a tevékenység segít megfigyelni jelenlegi hangulatukat anélkül, hogy túlságosan azonosulniuk kellene az érzéseikkel, vagyis megélt tapasztalatuk lesz arról, hogy „nem vagyok felhőszakadás, de észreveszem, hogy esik az eső” – írja Snel.
  • Beszéljük meg a tapasztalatokat: Fontos a tapasztalatok megbeszélése, hogy mit érzékelt, érzett közben. Nincs jó vagy rossz tapasztalat – azt fogadjuk el, ami megjelenik. A közös gyakorlás és az azt követő beszélgetés harmonikusabb, nyugodtabb kapcsolatot alakíthat ki gyermek és szülő között” – mondja Vid Natasa.
  • Mindful felnőttek, mindful gyerekek:Fontos, hogy szülőként először önmagunkon dolgozzunk, saját magunk próbáljuk ki a gyakorlatokat. Ahogy a gyereknevelés más területein, úgy itt is a saját példa a leghitelesebb” – tanácsolja Vid Natasa, és hozzáteszi, végezzük közösen a gyakorlatokat.
  • Lépésről lépésre: Az egyszerű, vezetett mindfulness meditációk az elején segíthetnek a gyerekeknek az elköteleződésben. Kis lépésekkel kezdjük, elég mindössze néhány percet áldozni naponta a mindfulness gyakorlatokra.
  • Legyünk türelmesek: A hatások nem azonnaliak és nyilvánvalóak. Kutatások szerint naponta 10-15 perc meditáció 8 héten át már fiziológiás változásokat okoz az agyban és az immunrendszer működésében, de az érzelmi változás ideje szubjektív. A tanácsadó szakpszichológus szerint a rendszeresség fontosabb, mint az egy-egy gyakorlási alkalomra szánt idő.

Gyereklélek Magazin, 2019/3, írta Bánosi Eszter, interjúalany: Vid Natasa, pszichológus

A mindfulnessről (tudatos jelenlétről) itt olvashat bővebben.

Comments are closed.